Hoe gaat het nu met mijn moeder?

Update mama


Sinds het overlijden van mijn vader in juni en zijn uitvaart een week later is er alweer wat tijd verstreken. Hoe gaat het nu met mijn moeder?
Tijdens het regelen van de uitvaart van mijn vader kwamen wij erachter dat mijn moeder al haar spaargeld heeft ‘weggegeven’ aan de glazenwasser.’
Dit is haar met een zielig verhaal, maar vooral zoete woorden en vleierij afhandig gemaakt.
Zij had nog dertigduizend euro op haar rekening in begin van 2022 en ruim voor mijn vaders hersenbloeding en in 11 verschillende bankoverboekingen en kasopnames bij verschillende bankloketten door het land (hij haalde haar op en bracht haar weer thuis) is zij vakkundig kaalgeplukt. Mijn vader liet ze zoveel mogelijk onwetend al blijkt dat ze hem wel verteld heeft dat ze tenminste twintigduizend euros over mij en mijn broer verdeeld heeft in 2022, want dat is voordeliger bij leven dan erna en mijn vader was dus in de veronderstelling (tot zijn bloeding) dat ze zelf nog tienduizend euro hadden voor hun laatste jaren en dat mijn broer en ik ieder 10.000 op onze spaarrekening hadden staan. De bank heeft mijn moeder wel gevraagd naar de grote sommen geld die zij samen met de voor hen onbekende man kwam opnemen. Zij heeft de bank verteld dat de man haar schoonzoon is.  
Uiteraard was de man NIET haar schoonzoon en hebben mijn broer en ik GEEN 10.000 euro op onze spaarrekening. Ze haalt nu, als gevolg van haar Alzheimer, deze twee verhaallijnen regelmatig door elkaar. De ene dag zegt ze me dat ik en mijn broer beide 10.000 euro van haar hebben gekregen en het andere moment weet ze weer dat ze Mehmet de glazenwasser ‘wat’ geld heeft gegeven en dat hij zo’n lieve jongen is en dat ze het echt nog terug krijgt van hem. Ze heeft geen adresgegevens van hem, alleen een mobiel nummer. Dit is onder andere de reden dat wij in de zomer van 2023 haar mobiele telefoonnummer en huisnummer hebben gewijzigd en Mehmets telefoonnummer uit haar contacten hebben verwijderd.

De oplichter is opgespoord en de politie is betrokken. Hij heeft een terugbetalingsregeling sinds augustus van 2023 maar zover is er wel 400 euro terug gekomen en dan ook nog contant want de man heeft geen rekeningnummer, geen bewijsbaar vast inkomen en geen aantoonbare bezittingen.

Ondertussen laat mijn moeder vermoedelijk al meer dan een jaar haar administratie voor wat het is.  Soms maakt ze post open maar haalt ze de inhoud niet uit de enveloppen, soms maakt ze het niet open en soms leest ze het, begrijpt ze niet wat er staat en gooit ze het in een lade. De eens zo’n pietje precies administratief onderlegde vrouw, iets waar ze trots op was, heeft nu door het hele huis verspreid overal wat post liggen. Het heeft even geduurd voor we orde mochten scheppen in de chaos want ze blijft volhouden dat ze geen hulp nodig heeft.
Inmiddels zorgt mijn broer elke avond voor het eten en doet Alex T. zoveel mogelijk van de administratie en na maanden begint ze dit te accepteren en hier eerlijk vooruit te komen, maar de langste tijd zei ze bijvoorbeeld dat ze nog elke avond voor mijn broer het eten kookte (ipv andersom) en dat ze zelf alle administratie en huishoudelijke taken nog deed want ze is niet oud, niet dement en niet hulpbehoevend. Ze is nu een beetje zover dat ze zegt dat ze een dagje ouder wordt en dat ze alles zelf nog prima kan, maar dat het beetje hulp wel mooi meegenomen is. Daar komt bij dat ze mij niet leuk vindt en alles wat ik doe wantrouwt. Dus alles ging pas echt een beetje beter en meer gestroomlijnd lopen toen ik zo veel mogelijk naar de achtergrond verdween. Haar zoon Alex liet ze meer voor haar zorgen in huis naarmate ze het idee dat ik daar achter zit meer kon loslaten en haar schoonzoon Alex T. niet haar kind en bovendien een man, vertrouwt ze met haar administratie zolang ze het idee heeft dat hij haar wil helpen vanuit zichzelf, omdat hij het leuk vindt en ik me er niet mee bemoei.

Maar ze is wispelturig. Er zijn dagen, soms weken achtereen, dat ze zich laat helpen en er zijn momenten, meestal als ik op bezoek ben of net op bezoek ben geweest, waarop ze haar hielen in het zand zet en zich verzet tegen alle noodzakelijke hulp.
En ze is nooit, maar dan ook echt nooit, langer dan 15 minuten met mij alleen zonder dat ze onvriendelijk en ronduit naar is tegen mij. (En dit is geen nieuw Alzheimer ding.)
Als er andere mensen bij zijn dan kan ze zich meestal beheersen, uitgezonderd een paar mensen, maar zodra we alleen zijn ben ik de pineut. Zij is een enorme trigger voor mij, maar andersom ben ik ook een hele grote trigger voor haar. Ze wil meer aanwezigheid van mij, meer aandacht van mij, meer inzet en zorg van mij, maar zij wordt daar zelf niet leuker of beter van, want ik trigger haar tot valse trots en het weigeren van hulp. Daarnaast heeft ze geen idee wat ik achter de schermen allemaal voor haar doe en regel.
Mijn plan is en blijft om zo veel mogelijk op de achtergrond alles in goede banen te leiden en daarmee kies ik voor mezelf (en dus ook voor mijn gezin) en voorkom ik dat ik er zelf aan onderdoor ga. Natuurlijk sta ik er wanneer het echt nodig is. Maar waar het mogelijk is geef ik het uit handen aan Alex en Alex en de betrokken zorg.

Het niet openen van belangrijke post, het weggeven van al haar spaargeld, het gebrek aan ziekte-inzicht (ontkennen Alzheimer en Vasculaire dementie diagnose, niet innemen van diabetes medicatie, weigeren naar de huisarts te gaan bij ziek zijn etc), het meegeven van haar pinpassen aan een "bankmedewerker" aan de deur, het 3x per jaar overstappen van energieleverancier door steeds dezelfde "callcenter cowboys" die daar lekker aan verdienen (en zo hebben we nog een aantal zorgelijke verhalen) heeft ertoe geleid dat we naar de rechtbank zijn gestapt. Na overleg met mijn broer heeft hij een verklaring met toestemming ingediend en heeft de rechtbank Alex T. aangewezen als bewindvoerder en mij als zorgmentor. Bij dit laatste houdt mijn moeder wel autonomie over haar eigen medische wensen zolang zij helder genoeg van geest is om deze beslissingen te nemen en regel ik alles met de zorgaanbieders. En als het moment komt dat zij deze beslissingen niet meer kan nemen dan ben ik de persoon die (na overleg met mijn broer natuurlijk) de knopen doorhakt op dat gebied.

Inmiddels is gebleken dat mijn moeder betaalachterstanden heeft bij verschillende instanties. Dit komt bijvoorbeeld door veel ongeopende post, opgelopen boetes toen ze haar rijbewijs niet wilde inleveren, maar ook door medische kosten van mijn vader die niet vergoed werden. Een aantal boetes door het uitblijven van betalen heeft Alex T. inmiddels kwijtgescholden gekregen, maar ook zonder deze extra nodeloze kosten, zal ze nog een jaar extra moeten aflossen.
De glazenwasser oplichter Mehmet kan door de politie ook nauwelijks aangepakt worden omdat hij het geld VOOR haar diagnose afhandig gemaakt heeft. Elke dag zitten we hem achter de vodden en elke dag belooft hij dat hij snel geld voor mijn moeder heeft, maar zoals ik al zei: vierhonderd euro sinds augustus.

Alex heeft de afgelopen maanden verschillende regelingen getroffen voor mijn moeder en nu met de uitspraak van de rechtbank (10 januari 2024) kunnen wij haar financieel eindelijk goed gaan beschermen en erger in de toekomst voorkomen. Dit neemt niet weg dat als zij dat spaargeld nog gehad zou hebben, ze nu niet maandelijks van een veel kleiner budget moet rondkomen,

Mijn moeder kan over 1-2 jaar terecht in het verzorgingshuis De Raatstede in Heerhugowaard. Zij organiseren nu een zorgpakket aan huis (voor zover ze een voet binnen de deur kunnen krijgen) Ze komen in ieder geval twee keer per dag om te zorgen dat ze haar medicatie inneemt. Het verzoek van de Raatstede is om te zorgen dat ze zo snel mogelijk dat veel te grote huis uit gaat en een aanleunwoning betrekt dat aan de Raatstede vast zit. Ze kan dan al veel vollediger van de Raatstede zorg gebruik gaan maken terwijl ze wacht op een plek in het gebouw zelf. Mijn moeder heeft veel meer toezicht en hulp nodig dan waar ze nu woont mogelijk is, al zal ze dit met klem en zelfs boosheid blijven ontkennen. Verhuizen naar een aanleunwoning, terwijl ze wacht op een plek IN het verzorgingshuis zelf is ZEER NOODZAKELIJK.  Na negen maanden is het me gelukt om een aanleunappartement voor haar te bemachtigen en dinsdag 16 januari krijgt zij de sleutel.

Dit appartement is eigenlijk zo klaar, er moet een vloer in, gordijnen en de spulletjes die ze mee wil nemen.
De kosten die hierbij komen kijken zijn de vloer, gordijnen en verhuiswagen.
Het oude huis, dat moet leeg en keurig schoon opgeleverd worden.  Dit gaat tijd en onderhoud kosten. Het behang moet eraf, de vloer eruit, de plafonds gewit en de tuin moet toonbaar gemaakt worden. Anders doet de woningbouwvereniging dit zelf en stuurt mijn moeder een rekening na. Ook is er minimaal een maand opzegtermijn, maar de hoeveelheid werk die er te doen is en de weinig tijd die wij hebben tussen zorg en werk denk ik dat we eerder twee maanden nodig hebben.  
Er is nergens geld voor. Niet voor de vloer, de gordijnen, de bus, de dubbele huur, de verf en de vuilniscontainer voor alles dat weg kan uit het huis van mijn ouders.

Na mijn vaders overlijden is zij in inkomen omlaaggegaan. Als zij geen schulden zou hebben dan kan ze met de toeslagen haar huur en vaste lasten betalen en daarnaast gewoon netjes leven qua overig levensonderhoud, zolang ze geen grote uitgaven heeft. Maar ze heeft wel schulden en geen cent meer op haar spaarrekening en dus zullen Alex en ik haar verhuizing en dubbele huur moeten bekostigen. Iets dat best een dingetje is want wij hebben een groot huishouden, Mariëlla gaat ook deze maand verhuizen (begeleid wonen) en we onderhouden Louise ook voor een deel met haar studie en wonen in Amsterdam. Samenvattend: Wij zwemmen ook bepaald niet in het geld.

Om deze reden heb ik een Go Fund Me opgestart. Begrijp me niet verkeerd; Ik heb een hekel aan hulp vragen. Ik heb een nog grotere hekel aan financiële hulp vragen en geld aannemen. Ik doe dit niet lichtelijk. Maar ze is kwetsbaar, hulpbehoevend, ondanks haar eigen bezwaren over dat onderwerp, en financieel uitgekleed. Iets dat mij aan het hart gaat, niet alleen vanwege haarzelf maar ook als ik denk aan wat mijn vader voor haar wilde na zijn overlijden (hij heeft hier gelukkig geen wetenschap van gehad) en wat Tante Nel’s intentie was voor het geld dat ze hen nagelaten heeft. Niet dit in ieder geval.

Om de verhuizing mogelijk te maken zonder meer schulden te maken en zonder dat wij zelf financieel in de problemen komen vraag ik om hulp. Voel je niet verplicht, ik voel me al bezwaard genoeg, maar als je iets kan missen en we, mijn moeder, mijn vader, mijn broer, ik en mijn gezin, je na genoeg aan het hart liggen dat je het een waardig genoeg doel vindt dan zijn wij je heel heel dankbaar. En met wij bedoel ik mezelf en mijn gezin. Mijn moeder weet niet van de Go Fund Me, mijn moeder heeft geen enkel besef meer hoe zij er echt financieel voor staat namelijk.  Vanaf januari is Alex T. officieel haar bewindvoerder en regelt hij al haar financiën met verantwoording achteraf aan de rechtbank. Zij pint elke week op de vaste boodschappen dag een beetje contant geld en rekent alles ook nog gewoon contant af in de winkel. Dus nee, ze heeft geen idee. Maar wij wel en wij zijn dankbaar voor alle hulp die we krijgen.
Het Go Fund Me bedrag is een schatting van het bedrag dat we nodig hebben. Mochten we geld overhouden of mocht het zeer onwaarschijnlijke fenomeen zich voordoen dat we meer ophalen dan het streefbedrag, dan zal het overige geld worden gebruikt om openstaande posten in te lossen zodat ze met een schone lei kan beginnen op haar nieuwe adres. Als er na het inlossen van openstaande schulden ook nog geld over is, dan gaat dat naar haar spaarrekening, wat door de aanstelling van Alex als bewindvoerder nu beschermd is tegen oplichters.


Dat was hem. De Update. Voel je ook vrij om de inzamelingsactie te delen. We kunnen alle hulp gebruiken die ons gegund is.

Liefs van Mirjam

Reactie schrijven

Commentaren: 0